Lite mer detaljer

Jag har ett ISK konto på Avanza.se där jag utför all min aktiehandel. Aktiehandlanden för mig har pågått i ca 1 år. Så jag är fortfarande en nybörjare.

Jag tänkte berätta om mitt senaste köp. Som många kanske kommer ihåg så låg Facebook nere i någon timme en dag förra veckan. Jag visste inte detta förrän ca 30 min efter dem hade kommit tillbaka online igen, då jag hörde det i skolan. Jag tänkte såhär:

Eftersom Facebook är gratis att använda föra alla så är en stor del av deras inkomster från reklamen på sidan. Om då ett företag betalat för ex. en timme reklamtid när sidan ligger ner så måste Facebook bli återbetalningsskyldiga. Detta borde (enligt mig) göra att deras aktie går ner. Så fort jag hörde om sidans krasch så gick jag in och kollade på Facebooks aktie.

Den hade fallit med 8% sen börsen öppnat. Då såg jag ett tillfälle att köpa ett stabilt företag till ett lägre pris i en tillfällig svacka.

NU, ca 17 dagar efteråt. Avkastning på 5,6%! Ca 200kr vinst. Litet steg framåt.

bild från avanza

Kommentera

